7 ZASAD KULTURY NA TRENINGU SPORTÓW WALKI

Kultura to nie tylko grzeczna wymiana ciosów z innymi lub przepraszanie za silny cios. To również zbiór innych elementów, które czynią trening przyjemnym dla Ciebie oraz innych. Przestrzegając tych elementów oddajesz szacunek innym oraz miejscu w którym trenujesz . Przede wszystkim dajesz komfort samemu sobie.

 

 

1. Dbaj o higienę !

Przede wszystkim sporo osób nie ma w nawyku codziennego prysznica lub odświeżenie się przed treningiem, gdyś większość myśli, że i tak się spoci podczas treningu. Jest to niekomfortowe, gdy w upalny letni dzień po kilku godzinach ciężkiej pracy przychodzi ktoś na trening bez umycia się i zostaje naszym sparing partnerem. Każdy powinien dbać o higienę osobistą i nie dopuszczać do uwagi ze strony innych na sali. Wstyd.. Prawda ?

Drugą uwagą w tym temacie są długie paznokcie u rąk, które narażają na zadrapania lub zranienie sparingpartnera bądź nawet samego siebie, a zerwany paznokieć nie jest przyjemną sprawą i wcale nie pomaga wyprowadzać lepszych ciosów !

Zatem dbajmy o higienę i nie psujmy klimatu w naszym miejscu treningowym.

2. Zawsze przynoś czysty strój treningowy.

Inną zasadą przestrzegania higieny tyle istotną, że jest zawarta jako osobny podpunkt jest pranie swojego stroju treningowego i przynoszenie czystego na każdy osobny trening. Można sobie wyobrazić jak nieprzyjemne może być starcie z osobą, która cuchnie przy samym przechodzeniu obok nas, nie wspominając o wejściu z nią w bezpośrednie starcie. Przez olewanie takiej kwestii sparingpartnerzy mogą przestać chcieć z nami trenować lub nawet trener może nas wygonić z sali. Niemiło jest mieć status śmierdziela w grupie…

 

3. Zmieniaj obuwie.

Jeżeli jesteś osobą, która woli trenować w obuwiu to również trzeba pamiętać, że buty jak strój , również się zużywają i przechodzą nie miłym zapachem. Ewidentnie niedopuszczalne jest trenować w tych samych butach, w których się przyszło na trening ! Najlepiej mieć przynajmniej dwie pary butów treningowych aby utrzymać czystość między intensywną ilością treningów.

Kolejną sytuacją jest poruszanie się po klubie boso. Najlepiej mieć ze sobą klapki, ponieważ podczas przechodzenia między salą a szatnią zbieramy dużą ilość bakterii, które później przenosimy po miejscu, w którym trenujemy. Sprawa normalna, lecz często pomijana.

 

4. Zdejmuj biżuterię.

Sprawa, która w większej mierze tyczy się Pań, lecz nie tylko bo są i Panowie, którzy bardziej angażują się swój wygląd. Kolczyki, naszyjniki czy zegarki itp. w sportach walki są niebezpieczne dla zdrowia i narażają nas na zranienie. Najlepiej ściągnąć i nie przynosić takich rzeczy na sale.

 

5. Jesteś chory ? Zostań w domu.

Gdy wyczuwasz, że choroba atakuje twój organizm lepiej zostań w domu i zwalcz wirusa. Zaczynając od tego, że chory organizm jest mniej wydolny i skuteczny podczas treningu, pomyśl również o całej grupie innych uczestników, których narażasz na masową zarazę i w tym twojego trenera. Ludzie lekceważą pierwsze objawy przeziębień i innych, nie zdając sobie sprawy, że może to mieć większe skutki.

 

6. Zatamuj krwawienie.

Podczas skaleczenia czy zranienia należy zaprzestać trenować i jak najszybciej zatamować krwotok. Nie zadbana rana może być źródłem infekcji i nawet większych problemów związanych z dalszym uprawianiem sportu. Może to nas wykluczyć z treningów na dłuższy czas. Oprócz tego nigdy nie wiemy czy inna osoba nie jest nosicielem jakiś chorób, które przenoszą się taką drogą. Jeżeli widzicie, że wasz sparingpartner doznał skaleczenia najlepiej jest go szybko poinformować i nakłonić do zatamowania rany.

7. Nie używaj uszkodzonego sprzętu.

Kolejna lekceważona przez większość zasada, która równie dobrze też potrafi wykluczyć nas z treningów. Stary i zniszczony sprzęt naraża nas w dużej mierze na kontuzje i urazy, a np. dziurawa rękawica na palec w oku. Oprócz własnej krzywdy narażamy naszych sparingpartnerów, którzy mogą cierpieć z głupoty innych. Ty byś raczej nie chciał ucierpieć z czyjejś winy , prawda ?  Oprócz tego jak widać, że sprzęt klubowy również naraża swoim zdaniem zdrowie, należy to zgłosić trenerowi i nie korzystać z niego mimo to. Rozcięte łuki brwiowe, skręcone stawy czy stłuczenia to przykłady urazów, które może nam zagwarantować uszkodzony sprzęt.

 

Wiemy, że wszystkie powyższe zasady są tematyką podstawową i ich przestrzegasz, ale miejmy nadzieje, że ten artykuł pomoże bardziej pamiętać o kulturze, gdyż zdarza się zapomnieć każdemu. Szanuj ludzi, z którymi trenujesz oraz siebie, a teraz leć na trening i daj przykład innym.